Preview

Ural Medical Journal

Advanced search

Student assessment of classroom-based non-contact hospital therapy in a COVID-19 pandemic

https://doi.org/10.52420/2071-5943-2022-21-3-82-87

Abstract

Introduction. The work is devoted to the estimation of students' opinion on the use in the conditions of the current educational practice of the business game technique modified for the practical training on hospital therapy in full-time form in the premises of the university outside the clinical base that excluded the opportunity to work with real patients. Materials and Methods. Twenty-eight 6-year students of the Faculty of Medicine and Prophylaxis participated in the pilot project on the terms of voluntary consent. The students' opinion about the proposed form of the class was evaluated in an anonymous questionnaire using the Internet platform Google Forms. In the course of the class, each student consistently acted in the role of a patient, a doctor, and an insurance company expert in parsing a clinical situation formed on the basis of the assessment fund and universal instructions for a standard patient. The feedback forms allowed to objectivize the estimations of the necessary competences mastering and to reveal the main problems in mastering of communication skills, examination, medical triage and making of evidence-based clinical decisions, conditioned by the forced transition to the distance learning format, as well as to define the volume and the list of the corrective measures aimed to increase the quality of medical university graduates training. Results and Discussion. Respondents positively evaluated the proposed form of practical training in the inaccessibility of patient contact. However, they noted significant difficulties in performing both the role of a standardized patient and that of a physician or insurance company expert. Conclusion. The urgent pilot testing of the model of full-time practical training based on the "standardized patient" technology and the business game "patient-doctor-expert of an insurance company" allowed the trainees to realize the main problems in mastering the skills of communication, examination, medical triage and making evidence-based clinical decisions caused by the forced transition to a distance learning format. The results obtained will allow us to determine the scope and list of corrective measures aimed at improving the quality of medical university graduates' training.

About the Authors

A. A. Popov
Ural State Medical University
Russian Federation

Artem A. Popov – Doctor of Medicine, Associate Professor

Ekaterinburg



V. L. Duman
Ural State Medical University
Russian Federation

Vjacheslav L. Duman – Doctor of Medicine, Associate Professor

Ekaterinburg



V. A. Mironov
Ural State Medical University
Russian Federation

Vladimir A. Mironov – Doctor of Medicine, Professor

Ekaterinburg



A. V. Akimova
Ural State Medical University
Russian Federation

Anna V. Akimova – Assistant professor

Ekaterinburg



D. F. Khusainova
Ural State Medical University
Russian Federation

Diljara F. Khusainova – MD, Associate Professor

Ekaterinburg



References

1. Амлаев К. Р., Кошель В. И., Ходжаян А. Б. [и др.]. Медицинский вуз в условиях пандемии COVID-19: новые вызовы и выученные уроки // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2020. Т. 11, № 3. С. 176–185.

2. Казанцева А. В., Набойченко Е. С., Муратова А. А., Таскина Е. К. Оценка тенденций изменения кадровой ситуации в первичном звене здравоохранения Свердловской области // Уральский медицинский журнал. 2021; 20 (6) : 4–13. DOI:10.52420/2071-5943-2021-20-6-4-13.

3. Сетко Н. П., Булычева Е. В. Особенности психоэмоционального состояния у студентов медицинского университета в условиях дистанционного обучения // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2021. Т. 12, № 1. С. 109–115. DOI:10.33029/222Q-84.53-2021-12-1-109-115.

4. Теплякова О. В., Изможерова Н. В., Попов А. А., Кадников Л. И. Удовлетворенность студентов V и VI курсов лечебно-профилактического факультета дистанционным обучением в период новой коронавирусной инфекции (COVID-19). Современные проблемы науки и образования. 2021. № 3. С. 77–87.

5. Давыдова Н. С., Попов А. А., Макарочкин А. Г., Дьяченко Е. В., Самойленко Н. В., Новикова О. В. «Стандартизированный пациент» как симуляционная технология обучения и оценки эффективной коммуникации будущих врачей. Виртуальные технологии в медицине. 2017. № 1 (17). С. 58–59.

6. Лисовский О. В., Гостимский А. В., Лисица И. А., Новак К. Е., Карпатский И. В., Завьялова А. Н. Клинические сценарии в подготовке врача-педиатра // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2020. Т. 11, № 3. С. 41–54. DOI:10.24411/2220-8453-2020-13004.

7. Сиденков М. К., Литвиненко В. В., Сиденкова А. П. Гетерогенность мотивационных профилей лиц, занимающихся профессиональной деятельностью, и лиц, получающих профессиональное медицинское образование. Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2021. № 3. С. 33–36.

8. Попов А. А., Теплякова О. В., Дьяченко Е. В., Давыдова Н. С. Стандартизированный пациент как ключевое звено оценки профессиональной пригодности выпускника медицинского вуза: введение в проблему // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2019. Т. 10, № 1. С. 20–27. DOI:10.24411/2220-8453-2019-11002.

9. Попов А. А., Думан В. Л., Архипов К. В., Борисов Ю. Н., Палабугина П. А. Оценка готовности врачей и выпускников медицинского университета к применению дистанционных технологий в электронной образовательной среде. В сб. : Актуальные проблемы современной эндокринологии. Материалы XI Научно-практической конференции эндокринологов Уральского федерального округа России / под редакцией Т. П. Киселевой. Екатеринбург, 2021. С. 51–56.

10. Flugelman M. Y. History-taking revisited: Simple techniques to foster patient collaboration, improve data attainment, and establish trust with the patient. GMS JMed Educ. 2021; 38 (6) : Doc109. DOI:10.3205/zma001505.

11. Bowen JL. Educational strategies to promote clinical diagnostic reasoning. N Engl J Med. 2006 Nov 23; 355 (21) : 2217–25. DOI: 10.1056/NEJMra054782. PMID: 17124019.

12. Попов А. А. Оценка овладения профессиональными компетенциями по модулю ревматологии в процессе моделирования взаимодействий врача, пациента и эксперта страховой организации. Вестник Челябинской областной клинической больницы. 2016. № 3 (33). С. 81–82.

13. Татур Ю. Г. Образовательный процесс в вузе: методология и опыт проектирования : учеб. пособие / Ю. Г. Татур; [авт. гл. 6 В. И. Солнцев]. М. : Изд-во МГТУ имени Н. Э. Баумана, 2009. 263 с.

14. Федеральный закон от 21.11.2011 г. № 323-ФЗ (ред. от 22.12.2020) «Об основах охраны здоровья граждан в Российской Федерации». [Электронный ресурс]. URL : http://base.garant.ru/12191967/ (дата обращения: 12.12.2021).

15. Федеральный закон от 29.07.2017 г. № 242-ФЗ «О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации по вопросам применения информационных технологий в сфере охраны здоровья». [Электронный ресурс]. URL : http://base.garant.ru/71732844/ (дата обращения: 12.12.2021).

16. Vogelsang M., Rockenbauch K., Wrigge H., Heinke W., Hempel G. Medical Education for «Generation Z»: Everything online?! – An analysis of Internet-based media use by teachers in medicine. GMS J Med Educ. 2018 May 15; 35 (2) : Doc 21. DOI:10.3205/zma001168.PMID:29963611;PMCID:PMC6022581.

17. Лазаренко В. А., Калуцкий П. В., Дремова Н. Б., Овод А. И. Адаптация высшего медицинского образования к условиям цифровизации здравоохранения = Adaptation of Higher Medical Education to the Conditions of Digitalization of Healthcare / В. А. Лазаренко // Высшее образование в России: научно-педагогический журнал. 2020. № 1. С. 105–115.

18. Абдуллаева У. К. Значение интерактивных методов обучения в совершенствовании уровня клинических знаний студентов // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2019. Т. 10, № 1. С. 29–33.

19. Обоскалова Т. А., Кудрявцева Е. В., Коваль М. В. Исследование влияния дистанционного обучения в период пандемии инфекции COVID-19 на образ жизни и качество образования студентов медицинского вуза. Опыт кафедры акушерства и гинекологии. Уральский медицинский журнал. 2021; 20 (1) : 103–108. https://doi.org/10.52420/2071-5943-2021-20-1-103-108.

20. Временные методические рекомендации. Профилактика, диагностика и лечение новой коронавирусной инфекции (COVID-19) Версия 13.1 (17.11.21). URL : https://edu.rosminzdrav.ru/covid-190-for-all/ (дата обращения12.12.2021).

21. Малыгина О. Г., Лей хтер С. Н., Лепешкин С. Ю., Бажукова Т. А. Опыт использования деловой учебной игры у студентов медицинского вуза // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2021. Т. 12, № 3. С. 35–42. DOI: https://doi.org/10.33029/2220-8453-2021-12-3-35-42.


Review

For citations:


Popov AA, Duman VL, Mironov VA, Akimova AV, Khusainova DF. Student assessment of classroom-based non-contact hospital therapy in a COVID-19 pandemic. Ural Medical Journal. 2022;21(3):82-87. (In Russ.) https://doi.org/10.52420/2071-5943-2022-21-3-82-87

Views: 856


ISSN 2071-5943 (Print)
ISSN 2949-4389 (Online)