Preview

Ural Medical Journal

Advanced search

The importance of health-saving technologies in formation of processes of biological and social-psychological adaptation of six-year-old children with delay of mental development in the conditions of a preschool compensatory educational organization

Abstract

We presented the results of health-saving technologies in shaping the processes of biological and socio-psychological adaptation of six-year-old children with delay of mental development in the conditions of pre-school compensatory educational organization. It was established that the multifaceted system of medical care of these children, taking into account the integration of the activities of hygienists, teachers, psychologists, special education teachers, speech therapists, provides positive dynamics of biological and socio-psychological adaptation indices. It is shown that the proposed recommendations on the organization of health-saving technologies can be used to substantiate the priority areas of correcting and promoting the health of children with a delay in mental development in the conditions of a pre-school compensatory educational organization.

About the Authors

L. P. Bannikova
ФГБОУ ВО «Южно-Уральский государственный медицинский университет» Министерства здравоохранения Российской Федерации
Russian Federation


M. D. Sebirzyanov
ФГБОУ ВО «Южно-Уральский государственный медицинский университет» Министерства здравоохранения Российской Федерации
Russian Federation


References

1. Баевский Р.М., Берсенева А.П. Оценка адаптационных возможностей организма и риск развития заболеваний. М.: Медицина; 1997.

2. Банникова Л.П. Значение оздоровительных мероприятий в условиях дошкольного учреждения для формирования процессов адаптации у детей. Вопросы современной педиатрии. 2006; 4: 26-29.

3. Веракса Н.Е., Комарова Т.С., Васильева М.А. ред. Программа воспитания и обучения в детском саду «От рождения до школы». М.: Мозаика - Синтез; 2011.

4. Дроздов А.А., Дроздова М.В. Полный справочник психотерапевта. М.: Эксмо; 2007.

5. Злоказова М.В. Реабилитация дошкольников с задержкой психического развития. Казанский медицинский журнал. 2004; 3: 230-232.

6. Кумарина Г.Ф., Вайнер М.Э., Вьюнкова Ю.Н. и соавт. Коррекционная педагогика в начальном образовании. М.: Издательский центр «Академия»; 2003.

7. Кучма В.Р., Степанова М.И. Современные гигиенические подходы к оценке влияния образовательных технологий на здоровье детей и подростков. Здоровье населения и среда обитания. 2002; 2:1-4.

8. Лебединская К.С., ред. Актуальные проблемы диагностики задержки психического развития детей. М.: Педагогика; 1982.

9. Ненашева А.В., Аминов А.С., Леонтьева А.Б. Авторская программа оздоровления детей социально-реабилитационного центра. Челябинск: ЮУрГУ; 2004.

10. Шарапов А.Н., Безобразова В.Н., Зиненко Е.С. и совт. Краткосрочная адаптация сердечно-сосудистой системы детей 5-7 лет к умственной нагрузке. Физиология человека. 2010; 3: 74-81.

11. Шевченко С.Г., ред. Программно-методическое оснащение коррекционно-развивающего воспитания и обучения дошкольников. М.: Мозаика - Синтез; 2004.

12. Щур, Д.Г. Методика изучения представлений ребенка об отношениях к нему других людей. В: Давыдов В.В. (ред.) Психология личности: теория и эксперимент. М.; 1982. - 166 с.

13. Яременко Б.Р., Яременко А.Б., Горяинова Т.Б. Минимальные дисфункции головного мозга у детей. СПб.: Салит-Медкнига; 2002.

14. Green S.A., Turki J., Bejarano P., Hall I.P., Liggett S.B. Influence of beta 2-adrenergic receptor genotypes on signal transduction in human airway smooth muscle cells. Am. J. Respir Cell. Mol. Biol. 1995; 13: 25.


Review

For citations:


Bannikova LP, Sebirzyanov MD. The importance of health-saving technologies in formation of processes of biological and social-psychological adaptation of six-year-old children with delay of mental development in the conditions of a preschool compensatory educational organization. Ural Medical Journal. 2018;(6):130-135. (In Russ.)

Views: 126


ISSN 2071-5943 (Print)
ISSN 2949-4389 (Online)